KAMMERSPILL III

Scenehuset, Oslo, november 2007.


kammerspill_2


Koreograf Vivild Bergersen og komponist Risto Holopainen utforsker hvordan samtidsdans og musikk kan integreres i et helhetlig uttrykk. Utgangspunktet har vært spørsmålene "hva er en konsert?" og "hva er en danseforestilling?"

Stykket beveger seg i grenselandet mellom danseforestilling og konsert, med en besetning av dans, gitar, mandolin, fløyte, klarinett og leirgjøk. Forestillingen er del tre av Vivild Bergersen sitt forskningsarbeid i å integrere samtidsdans og musikk i et helhetlig uttrykk.

Koreografen og komponisten har tatt utgangspunkt i Ilmar Laaban sin formulering: All instrumentalmusikk er musikkteater. De tradisjonelle konsertstykkenes ekspressive tolkninger inneholder teatrale elementer som har stivnet til en konvensjon. Så hvorfor ikke skape en egen totalkomponert framføringssituasjon der koreografien både for danserne og musikerne blir grunnmuren for musikken, og ikke omvendt?

Vivild Bergersens koreografi tar utgangspunkt i og stiliserer hverdagsbevegelser knyttet til musikk. F.eks. head-banging, knipsing og å trampe takten. Hun er også fascinert av bevegelser knyttet til ritualene før en forestilling.

En sekvens i stykket er en hyllest til James Brown. – Hvordan han på konsertene sine, uten et nedskrevet partitur komponerte en låt live ved å gi bandet fysiske tegn på når de skulle skifte rytme, tempo og gå over til en ny del.

Dansere og musikere:
Inger Malene Glette, Tinna Grétarsdóttir, Pia Holden, Risto Holopainen, Tora Ferner Lange, Gjertrud Pedersen, Anders Førisdal

Fra tomme øyeblikk til velkomponert lek (omtale på scenekunst.no).